خورشید زیباست

از خورشید دور باش و از نورش نور بگیر!
خورشید زیباست

من اگه خودم عامل به این ها بودم
این متن ها اثر داشت
پس منو ببخشید!

------
بزرگی میگفت بیکار نباش، صلوات بفرست!

نویسنده: مدیر وبلاگ :)

آخرین نظرات

روزگاری برای ارتباط با کسی که کمی هم از تو دور بود نامه بهترین راه بود، حتی اگر در یک شهر دورتر از تو بود، برای من که اهل شمالم معمولا نامه نگاری در بین خانواده ما رواج داشت، ما در روستا بودیم و بقیه بستگان در شهر و این بهانه ای بود برای نامه نوشتن.

روستای ما از لحاظ مکانی در 30 کیلومتری شهر قرار داشت و تنها وسیله ای که به روستا می آمد یک مینی بوس بود که هر روز ساعت ده صبح وارد روستا میشد و تا برگردد ساعت دو عصر بود.

راه خاکی بود وگرنه مسافتی نبود که این همه طول بکشد، تلفن هم نداشت، هر کس هر کاری داشت معمولا مینوشت تا افرادی که آن روز با مینی بوس به شهر میروند آن نامه را به دست کسانی که مخاطب نامه بودند برسانند.

خیلی از نامه ها الان هست، بعد از دوران نامه نگاری خیلی ارتباط ها گرفته شد، خیلی تلفن ها شد، حتی حالا شبی نیست با آنها که آن زمان در ارتباط بودیم در ارتباط نباشیم اما آن چه مانده است همان نامه هایی است در دوران سختی ارتباطات میدادیم! گویی سختی در ارتباط آن را مانگارتر کرده است، شاید برای همین است که خوبان سعی میکنند گاهی پیاده به زیارت بروند، شاید برای همین پیامبر مهربانی ها میفرمایند افضل الاعمال احمزها، یعنی برترین کارها سخت ترین کارهاست.

اما آنچه که مرا بر آن داشت دلیل این یادآوری است، چند وقت پیش یکی از بستگان که با ما ارتباط خوبی داشت را دیدم، مثل قبل رو نمیگرفت و عاشق حیا و حجاب نبود، دلم گرفت، کلی صحبت کردیم و خودمانی تذکر دادیم ولی خیلی افاقه نکرد.

یادم افتاد قیدوا العلم بالکتابه و اگر قرار است امر به معروف و نهی از منکر از علم باشد پس چه بهتر که یادداشت شود، نامه شود، از ته دل هم باشد، این شد که همسرم نامه نوشت، نامه ای از روی سوز و گداز و هر آنچه دوست داشتیم با محبت بگوییم گفتیم.

واقعا هم یک جاهایی از نامه خیس اشک بود، درد دل های همسرم با دختری از بستگانش کار خودش را کرده بود، با این که در یک شهر بودیم، نامه را پست کردیم، همراه با یک کارت پستال، نامه هم بعد از چهار روز به دستش رسید.

دیدم یک شب پیامک داده، لامصبا چیکارم دارید، بزارید زندگیمو بکنم، اصلا چرا نامه نوشتید، چرا این همه زحمت و پست کردید، حرف داشتید تماس میگرفتید یا رودررو میگفتید ... چند روز بعد باز پیام داد حجابم رو بهتر میکنم، هر روز نامه رو میخونم، از بس که با محبت نوشته شد و براش زحمت کشیدین، نمیتونم نادیده بگیرم!

میگفت تا میخوام حجابمو شل بگیرم یه مقدارش رو به خاطر شما و نامه و حرفای شما چادرمو سفت تر میگیرم. 

نامه بعد و نامه های بعد تا این که درد دل هاش رو تو نامه میگفت و میدیدم که هزار بار بهتر از ایمیل و پیامک و تماس و تلگرام بهتره این نامه و انگاری که اون حدیث علم را با نوشتن به بند بکشید را برای این روزها نوشتند.

جمله ای منسوب شده به آلبرت انیشتین که میگفت: "ازروزی میترسم که تکنولوژی ازتعاملات انسانها سبقت بگیرد، دنیا مشتی ازابلهان خواهدداشت." 


دست خط و احساسات نهفته در آن

یادتان هست که در سریال‌های کارگاهی مثل شرلوک هلمز وقتی کارگاه نامه‌ یا نوشته‌ای از متهم می‌دید، می‌گفت او چگونه شخصیتی است و در چه حالی آن دستخط را نوشته‌است؟ باید بدانید چنین اتفاق‌هایی تنها در داستان‌ها و فیلم‌ها نیست و در دنیای واقعی نیز نگارنده با هر حرکت قلم گوشه‌ای از خصوصیات خود را آشکار می‌کند.  خط ناشی از طرز کار عصب و به نوعی نشانگر سن، فرهنگ، شغل و... است؛ به‌طوری که خطوط نگاشته شده توسط یک زن، یک کودک یا یک پزشک مشخصاتی دارند که موجب تشخیص آن افراد می‎شوند، به همین دلیل است که هرگز تقلید کامل امکان‌پذیر نیست.

احساسات در متون نامه نهفته است

براساس یافته های پزشکی، ماهیچه هایی که هنگام نوشتن به حرکت و جنبش در می آیند، توسط سیستم عصبی مرکزی بدن کنترل می شوند. شکل و فرم دست نوشته در یک زمان مشخص تحت تأثیر حرکات ماهیچه های دست و دیگر ماهیچه های همکاری کننده با دست قرار می گیرند و حتی جالب است بدانید علمی به نام خط درمانی وجود دارد که با آموزش تغییر دستخط فرد را قادر به تغییرات روانی خویش می کند.

مخاطب نامه را با هر حسی که دوست دارد میخواند

گاهی کسی که میخواهی با او حرف بزنی ممکن است حس و حال شنیدن حرف های تو را نداشته باشد، تا نتواند آنطور که میخواهد راحت باشد در شنیدن این سخنان، برای همین نامه راه حل مناسبی برای این مشکل است. کسی که نامه میخواند میتواند در هر حالتی بدون تعارف و رودربایستی بخواند، و این بر تاثیرگذاری نامه اثر زیادی میگذارد.


گاهی نیاز است برای ارتباط با کسی که در ارتباط با او مشکل داری از نامه استفاده کنی، مخصوصا نامه والدین به فرزند که هم موثر است هم محبت آور و هم دلنشین.


نامه نوشتن در اسلام آنقدر مهم و ضروری و پراهمیت است که برای آن آداب ذکر شده، اینکه چگونه نامه را آغاز کنیم یا چگونه در نامه را خطاب کنیم یا کجاهای نامه ان شاءالله گفته شود و همه ی این ها دال بر اهمیت بالاری نامه دارد.


1. نامه را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کن 1

2. کارهایی که قصد انجام داری را حتما قبل از ان شاءالله بیاور 2

3. در نامه ات به مخاطب سلام کن 3

4. جوهر نامه را خشک کن تا نامه خط خطی یا کثیف نشود 4


پی نوشت:


1. اصول کافی، ج4، ص 506، ح2.

2. همان، ج4، ص 507، ح7
3. همان، ج4، ص 506، ح5
4. همان، ج4، ص 506، ح5



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">