خورشید زیباست

از خورشید دور باش و از نورش نور بگیر!
خورشید زیباست

من اگه خودم عامل به این ها بودم
این متن ها اثر داشت
پس منو ببخشید!

------
بزرگی میگفت بیکار نباش، صلوات بفرست!

نویسنده: مدیر وبلاگ :)

آخرین نظرات

تجربه ای از جنس اعتکاف

چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۴۳ ب.ظ

اعتکاف یک سه روزه ی زیباست در جایی به نام مسجد قرار است از این به بعد نامش هم آرامش بیشتری برایمان داشته باشد، خیلی ها این روزها در حال مرتب کردن کارهایشان هستند تا با فراغ بال بیشتری در این امر معنوی شرکت کنند.

از اهداف اعتکاف پالایش روح است و سه روز خلوت با خدا، پس باید لوازمی نیز که با خود میبریم ما را در این امر کمک کند، با توجه به تجربیات خودم در اعتکاف بر آن شدم برای کسانی که سال اولشان است که معتکف میشوم بنویسم چه ببرند یا چه نبرند!


چه ببریم؟

1- قرآن کوچک و مفاتیح کوچک شخصی - مخصوصا برای مساجدی که ممکن است قرآن و مفاتیح به اندازه کافی نباشد. "1"

2- یک رمان یا کتاب دوست داشتنی - حتما کتابی که خواندنش برای شما لذت بخش است همراهتان باشد تا در وقت هایی که میل به دعا و قرآن نیست وقتتان خوب و نیکو بگذرد.

3- قلم و دفترچه یادداشت - گاهی در اعتکاف لحظاتی است که نوشتن نیاز شماست، حرف های دل یا سخنان سخنرانان و مباحثی که بحث ها نیکوست یادداشت شود حتما به قلم و دفتر نیاز دارد.

4- چفیه - حتما این را داشته باشید، هم حوله وضو و دست و رو شستن های شماست هم میتوان آن را روی چشم انداخت و در روز راحت استراحت کرد و به جای چشم بند استفاده کرد.

5 - لباس راحتی - گاهی یک لباس تنگ یا نامناسب میتواند حال عبادت را از شما بگیرد مخصوصا وقتی از نشستن خسته شده اید.


چه نبریم؟

1- موبایل و تبلت - اعتکاف برای خلوت است و این لوازم در صورت وصل بودن به اینترنت میتواند این خلوت را به هم زند و تقریبا هیچ چیزی از خلوت اعتکاف نفهمید ( من صد سال دیگر هم اعتکاف روم باز هم این ها را در اعتکاف با خود همراه نمیکنم)

2- وسائل گران و زینتی - چون به سادگی نمیتوانید از لوازم خود جدا شوید حال آنکه در اعتکاف نیاز است سیار باشید، به بحث ها و گئده ها بروید و این تمرکزتان را به هم میزند.


چه بکنیم؟

1. نماز شب بخوانید - جز در اعتکاف معمولا فرصت یا توفیق نماز شب حاصل نمیشود ولی در این شب ها سعی کنید حتما بخوانید "2"

2. روزی حداقل 50 آیه قرآن بخوانید - این حداقل است زیرا در زیارت ام داوود و اعمال روز سوم اعتکاف قرآن زیادی خوانده میشود. "3"

3. در گعده ها شرکت کنید - گاهی در اعتکاف گعده های علمی و مباحث دینی خوبی تشکیل میشود سعی کنید در آن شرکت کنید "4"

4. در سخنرانی ها شرکت کنید - تا میتوانید در سخنرانی ها شرکت کنید زیرا مطالبی مفید برای همیشه در ذهنتان خواهد ماند و ممکن است بعدها فرصت نشستن پای منابر ایجاد نشود.


چه نکنیم؟

1. هرگز کسی را بیدار نکنید - هرگز کسی را به هر نیتی بیدار نکنید مگر اینکه به شما گفته باشد، زیرا بیدار کردن خوابیده بدون اذن او حرام است. "5"

2. بلند دعا و قرآن نخوانیم - شاید مانع استراحت یا تمرکز بعضی ها برای فکر کردن باشد

3. حواسمان به ریا باشد - مهم ترین نکته همین است، اعتکاف عبادت است و با عکس ها یا صحبت هایی که از خود منتشر میکنیم حواسمان به ریا باشد که نکند گرفتار آن شویم.







 پی نوشت:

 1. بیانات امام خامنه ای در دیدار قاریان مصری ۱۳۷۰/۱۱/۳

2. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: 

«افْضَلُ الصَّلاةِ بَعْدَ الصَّلاةِ الْمَکتوبَةِ الصَّلاةُ فی جَوْفِ اللَّیل».برترین نماز بعد از نماز واجب، نماز شب است.

 بحار، ج 84، ص 139

3. امام صادق علیه السلام می فرماید:

قرآن عهدنامه خدا برای مردم است. شایسته است که انسان مسلمان به آن عهدنامه نگاه کند و در هر روز پنجاه آیه بخواند.

 اصول کافی، ج 2، ص .60

4. رسول اکرم صلّى اللَّه علیه و آله وارد مسجد مسجد مدینه‏ شد، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دسته‏اى حلقه‏اى تشکیل داده سرگرم کارى بودند. یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد. به کسانى که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک مى‏کنند وبر خیر و سعادتند.» آنگاه جمله‏اى اضافه کرد: «لکن من براى تعلیم و دانا کردن فرستاده شده‏ام.» پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست‏ 

« منیة المرید، چاپ بمبئى، صفحه 10

5. حکم مراجع در مورد بیدار کردن بدون اذن در استفتاءات

نظرات  (۲)

سلام
روزیتان شود بارها این اعتکاف ها..

توصیه های خوبی است حتی در خارج از اعتکاف.. ایکاش قلبهایمان معتکف یاد خدا شود ..
دعایمان بفرمایید.
پاسخ:
علیکم السلام

کافیه به تجربه های کسانی که قبل از ما در دینا زیستند عمل کنیم
تجربه هایی که میبینیم حق بودنش رو ...
اما راه حل همین قسمت دوم کامنت شماست
دعا
دعا کردن در حق همدیگر راه حلی است که میان بر راه صدساله هست.
مخصوصا دعای والدین در حق فرزندان
دعا دری است باز که خداوند باز گذاشته و گاه از آن غافلیم و از دیوار میخواهیم به مقصود برسیم
سلام..
دعای مادر را بخریم یا پدر را؟
گاهی انسان می ماند بین نوع رفتاری که پدر دوست دارد و برایت دعا می کند، مادر ناراضی است و حداقل که اه می کشد و غم و غصه دارد..
به دیدارشان بروی، پدر شاد است و دعایت می کند، مادر ناراحت است و ناراضی و نفرین نگویم .. اثر وضعی نارضایتی مادر هست.. نروی هم پدر ناراضی است و اه می کشد.. امثال این چنین تناقضات را چه باید کرد.. نمی شود که طوری رفت که پدر را ببینی و زحمت به مادر ندهی و .. این یک مثال ساده بود برای طرح مسئله ..

پاسخ:
سلام
مادر چرا ناراضیه؟
کاری میخواد که مخالف فرامین خداست؟
اگه اینه که آه هاش اثری نداره
وصله رحم بهتر از ترکشه

در مورد پدر هم همین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">